tisdag 13 maj 2014

What gets measured gets managed?

Peter Drucker sade redan för länge sedan att "What gets measured gets managed".

Idag spenderade jag hela dagen på ett seminarium om Quantified Emplyee. Evenemanget väckte många tankar och - intressant nog - ersatte några gamla tankar med nya.

Quantified self har inte kännats som min grej. Har varit mycket oemottaglig för tips kring ämnet och tyckt att det leder oss på fel spår. Att vi i stället för att mäta  ska känna efter hur vi mår, vad vi känner och vad vi behöver.

Mitt jobb kräver att jag sätter mig in i ämnet och har även börjat följa med något så old school som steg. Jag bär alltså konstant på en stegmätare, vilket är väldigt 90's, men för mig har det nog bevisat något som sades om och om igen idag:

att endast ta i bruk en mätare har redan i sig en stor effekt.
 
Efter att ha tagit i bruk mätaren är jag väldigt medveten om alla möjligheter att röra på mig vs att inte röra på mig. Som resultat har jag dessutom blivit mer mindful i vardagen. Didn't see that coming... M.a.o. har stegmätaren i mitt fall lett till den motsatta effekten än den jag var rädd för och jag känner efter betydligt aktivare nu.
 
Jag är alltså en fullständig nybörjare på quantified self planet och blir knappast någon hifistelijä någonsin, så risken att jag skulle bli en fanatisk wearable-junkie är liten. Men min attityd har definitivt ändrats och denhär dagens program förstärkte intresset ytterligare - speciellt med tanke på "nya" vindar i wearable/health app världen där mindfulness, känslor, kognitiv mätning spelar en allt större roll.
 
Biohakkern Teemu Arina inledde dagen (t.ex. här mer om honom och ämnet):
 
 
Hans tankar känns i mina öron ganska galna, men är också medveten om att vi är påväg åt det hållet.
 
 
Månne Peter Drucker då för länge sedan tänkte tanken att hans mycket kända citat kanske också gäller när det kommer till hälsan/kroppen? Om jag börjar mäta mer, sköter jag då bättre om mig?
 
Vill man börja granska sig själv med hjälp av olika wearables är det bra att hålla i tankarna vad ens målsättning med mätandet är och hur man kan göra det utan att det blir ångestframkallande eller en stressfaktor. Och undvika "misplaced concreteness".
 
Själv ser jag en ökad självkännedom som en av de nyttigaste bieffekterna och det är det jag köper i den här quantified self världen, som jag sakta men säkert ska börja utforska. Har t.ex. alltid tänkt att jag är relativt aktiv i vardagen, men mätaren bevisar motsatsen och är mycket motiverad att öka på vardagsaktiviteten!
 
Även följande tanke kom upp idag:
 
Varje stund lever man endast en gång så det gäller att vara närvarande i stunden -
annors missar man den.
 
Och Korjaamos toalett kompade:
 
 
 
 
Tack :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar