tisdag 8 april 2014

Far from highly effective

Nu är den 2-dagar långa kursen som jag skrev om igår förbi och är tacksam över att jag fick möjligheten att delta. Innehållet var värdefullt och baserade sig på Stephen R. Covey's "7 habits of highly effective people".

Jag har bekantat mig med hans teorier för flera år sedan och t.o.m försökt tillämpa hans principer, men aldrig riktigt lyckats. Får se om denhär gången är annorlunda. Det är meningen att man i sju veckor ska göra en uppgift per dag och eftersom den första uppgiften var att planera sin vecka så kan jag ju inte börja en onsdag, utan är tvungen att vänta till söndagen eller måndagen. Så det börjar bra...

Hur som helst så känns det nog som om jag hade nytta av kursen. Åtminstone var det en bra påminnelse om mycket som redan är bekant men inte integrerat.

De 7 goda vanorna är enligt Stephen R. Covey följande:
  1. Var proaktiv - bygg in en paus före din reaktion där du kan välja hur du reagerar, välj dina ord med tanke, fokusera på det du kan påverka, "be the change you want to see"
  2. Börja med målet i sikte - definiera slutresultatet innan du agerar, skapa - och lev enligt - en personlig mission statement
  3. Gör det viktigaste först - fokusera på det viktigaste, eliminera allt onödigt, planera, var trogen dina värderingar när du står inför ett val
  4. Tänk win-win - det finns så det räcker för alla, var både modig och hänsynsfull, gläds över andras vinst
  5. Förstå den andra före du gör dig förstådd - öva dig att lyssna empatiskt, för fram din åsikt med respekt
  6. Skapa synergi - se värdet i olikhet, sök efter fler alternativ
  7. Skärp sågen - ta hand om dig själv så att du kan följa vanorna 1-6
De första tre handlar om att lära sig leda sig själv och uppnå self-mastery, medan 4-6 handlar om samarbetsförmåga.

Själv hittade jag en massa paralleller mellan denhär kursen, coaching och Mindfulness.

Här är några saker jag tänker göra annorlunda som resultat av att ha gått kursen:
  1. Göra en plan för våren
  2. Aktivt välja bort sådant som inte hör till min personliga mission (både på jobbet och hemma)
  3. Återgå till min 7 minute workout-habit
  4. Slutföra saker jag börjat på
  5. Ta hand om mina förhållanden (både familje- och vänskaps)
  6. Skriva mera, dela med mig av värdefull information
  7. Följa 7-veckors planen som hör till kursen
Ganska lång lista! Om jag prioriterar den ser den ut såhär:
  1. Aktivt välja bort sådant som inte hör till min personliga mission (både på jobbet och hemma)
  2. Ta hand om mina förhållanden (både familje- och vänskaps)
  3. Återgå till min 7 minute workout-habit
  4. Slutföra saker jag börjat på
  5. Göra en plan för våren
  6. Skriva mera, dela med mig av värdefull information
  7. Följa 7-veckors planen som hör till kursen
Jag visste det - detdär med planering skulle inte hamna där i top-3 hur jag än försökte prioritera det. Jag är en bra kortsiktig planerare som kan förutspå nästa steg. Men planering på längre sikt är inte naturligt för mig. Det ska övas mycket i 7-veckors planen där varje vecka börjar med planering, men hur kommer det att gå ifall att den är sist på min lista?

Återstår att se!

Nu har jag suttit här och skrivit istället för att göra det jag satt in i kalendern igår under en övning, vilket var att planera våren.

I am a disaster.

Tack :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar