måndag 29 april 2013

Naken och sårbar



Igår kväll på kursen gjorde vi en övning som gav mig (eller egentligen tog bort från mig) väldigt mycket.

Vi skulle turvis ställa oss framför de andra, säga högt någon av skuggsidorna i oss, d.v.s något vi är/gör/känner som vi inte riktigt velat medge ens åt oss själva och efter det skulle de andra agera vår spegel och finnas där för oss utan någon som helst respons i 2 minuter. Här är det verkligen inte relevant vad jag sade, men efter mina 2 minuter bad kursledaren mig prova pånytt, men med ett avslappnat ansikte. Jag försökte, men efter en stund bad hon mig försöka att inte småle. Jag försökte, men märkte att det var svårare än jag trodde. Kursledaren utmanade mig på många olika sätt och ställde insiktgivande frågor. Det som följde var smärtsamt men jag skulle inte kunna vara mer tacksam!

Jag har ju alltid vetat att jag burit en mask hela livet – inte velat visa utåt att allting inte har varit helt bra. Jag antar att den masken ändrat på hela min ansiktsmuskulatur så att jag ”småler” mer eller mindre hela tiden, men mina ögon har ju skvallrat varje gång det inte varit äkta. Kanske folk har märkt det, kanske inte, men poängen är att få människor har lärt känna mig utan min mask. D.v.s. MIG.

För länge sedan fastnade jag för ett citat som löd såhär:

”No I haven’t changed. You just never knew ME.”

Det citatet har spökat i mitt huvud sedan dess och det passar in i de flesta mina relationer. Jag blir mer och mer mig själv hela tiden och antagligen tolkas det som om jag förändras. Hur kommer det att påverka mina relationer? Ingen aning men antagligen bara positivt!

Jag var i någon sorts dvala hela hemresan och började sedan skriva ner tankar i bussen, vilket hjälpte mig att strukturera tankarna och insikterna och det som helst fysiskt höll på att hända i kroppen. Benen kändes tunga och bara skakade och när jag kom in från dörren kunde jag inget annat än sätta mig i J:s famn. Där satt jag länge, helt tyst och för första gången på länge fick jag all den värme, kärlek, omsorg och empati jag behövde. Eller rättare sagt: jag var äntligen kapabel att ta emot det som hela tiden funnits där – det fanns inget i vägen.

”Maturity is a process of subtraction, not addition” 
– M. Chadbourne


Tack :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar