måndag 22 april 2013

Hemläxor, eller rättare sagt: insikter!



Förra måndagen fick vi vår kurs-bok, tadaa:


J undrade lite när jag kom hem att VAD är det riktigt för kurs jag går, men pärmen och titeln är verkligen missvisande...

Kursen handlar inte om att hitta "the one", utan om att sakta men säkert skala bort allt det som inte är en själv – och det finns det mycket av i oss alla kan jag lova – för att sedan kunna lära känna ens riktiga jag och leva enligt ens helt egna värderingar. Såklart att det är upp till en själv om man vill börja ”skala löken”, men jag har gjort mitt val och jag vet att jag vill (och som även dendär siaren sade, så är jag verkligen ”sitoutunut”). Den processen började ju redan för något år sedan, men känner att denhär kursen är ett stort steg framåt igen.

Kursen handlar också om att förstå sig själv bättre och därmed även förstå andra bättre, vilket ju alltid är ett plus. Hade igår kväll en nästan skrämmande Heureka-upplevelse när jag mitt i mitt tankeflöde när jag satt och gjorde läxor insåg något stort: jag kopierar en stor del av mina föräldrars mönster i mitt parförhållande. Och DET om något är skrämmande!!

Att gå in på detaljer här är irrelevant eftersom insikten redan föddes och gnistrar på för fullt och som med alla insikter så ska jag fokusera på att jag gör något åt saken innan den slocknar helt och glöms bort, vilket de flesta av våra insikter tyvärr gör eftersom vi inte ger dem den uppmärksamhet de behöver för att leva vidare.

Men hjälp – vad ska jag göra? Nu handlar det om så stora saker (om ett förhållandes liv och död!) att jag inte kan riskera att jag misslyckas med att ändra på dessa mönster.

Jag uppmanar alla att medvetet identifiera tanke- eller beteendemönster som är ”giftiga” för era relationer – de kan handla om stora saker eller helt småsaker som i längden kan vara fatala för relationen. När dessa är identifierade kan ni fundera på om det mönstret är en kopia av någon annans mönster...? Det är nämligen inte ovanligt att sådana mönster (både ”giftiga” och hälsosamma) går i arv och inte egentligen är en del av dig... Sen kan du fråga dig:

Vad händer om jag inte gör något åt saken? Vad är konsekvensen?
Vill jag ändra på mönstret/ersätta mönstret med ett annat, mer hälsosamt mönster?
Vad måste jag ge upp för att klara av att ändra/ersätta mönstret?

Nu ska jag själv ägna en stund till att besvara frågorna och ikväll blir det mera egen QT, när det igen är kurs-dags!

Tack :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar